Rabu, 9 April 2014

Tips : Cara Tangani Stress

Assalamualaikum.. 



 Entry kedua aku untuk hari ni. Bukan main gatal lagi tangan ni nak menaip hihi =)
Bukan apa, hari-hari aku tengok ada je yang update status stress-stress kat facebook. Hari ni saja dekat seploh status yang aku baca pasal benda ni. Bukan korang je yang ada masalah tu, aku pun sama jugak. 

Aku ulas secara ringkas je tau punca-punca stress ni. Ada banyak faktor yang boleh buat kita stress. Pertama, emosi yang melampau. Perasaan marah, takut, kecewa atau sedih yang terlampau. Kedua, sifat inginkan kesempurnaan. Bila hasil kerja tak seperti yang kita nak, kita jadi mudah stress. Ketiga, tekanan situasi sekeliling. Contohnya suasana kat tempat kerja yang bising, takpon keadaan rumah yang macam tongkang pecah. Bebanan kerja macam mengejar kejar dateline pun boleh jadi punca stress tau tak.

Kalau asyik stress je, boleh memudaratkan diri sendiri tau. Aku tak tahulah sama ada tips ni mampu hilangkan stress korang atau tak. Atleast, korang boleh cuba ^____^

Antara tips yang boleh korang amalkan :-

1. Tarik nafas dan hembus perlahan-lahan. Perkara ni wajib korang lakukan. Sebab apa?? Sebab emosi korang yang terganggu tu akan reda sedikit demi sedikit.

2. Sentiasa berfikiran positif atas setiap yang berlaku. Walaupun sukar untuk kita terima, percayalah pasti ada hikmah di sebaliknya. 

3. Dapatkan rehat yang cukup. Bukan je boleh buat badan korang rasa lebih segar, otak pon akan dapat
ruang untuk bernafas. So, kita boleh menganalisa dan mencari jalan penyelesaian dengan mudah.

4. Lakukan perkara yang korang suka. Contohnya mendengar lagu, menonton filem, menyanyi, atau sebagainya. Korang akan rasa lebih tenang dan perlahan-lahan akan lupakan perkara yang buat korang stress.

5. Cuba kongsi dengan orang yang korang percaya. Bukan je dapat kurangkan beban stress, mana tau dia ada solution yang bagus untuk masalah korang.

6. Pastikan korang tidak menangguh sebarang kerja. Buat kerja dengan sistematik. Jangan selalu sangat amalkan sikap buat kerja last minute. Kalau boleh elakkan sikap ni. Yang padahnya, diri korang jugak nanti.

7. Perbanyakkan berzikir dan berdoa kepadaNya agar diberi jalan terbaik untuk selesaikan masalah yang dihadapi. Memintalah dengan kerendahan hati seorang hamba kerana Dia sebaik-baik perancang dan pemberi jalan.

Seelok-eloknya jangan biarkan diri kita tewas dengan nafsu. Musuh utama yang dekat dengan kita ialah nafsu. So, jangan mudah terpedaya tau :) Sayangi diri sendiri ok..



Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...