Selasa, 19 Ogos 2014

Permainan Budak-Budak Zaman Dulu



panas betul cuaca hari ni. tekak dah bergusti mintak air sejuk tapi tuan die buat2 tak tahu je. ko ugut nak bunuh diri pun ada aku kesah?? aku kan tuan..begitulah agaknye perbualan dalaman antara seketul tekak dengan tuan nye.

aku ngan en somi memang suke pegi shopping complex..sebab yang pertama, kami suke window shopping..kalau aku, mestilah usha2 baju, kasut, handbag dan sebagainya..kalau en somi pulak dah semestinya dengan gajet2 yang terbaru..kadang2 aku tak paham, apa yang best tah dengan gajet2 tu sume..
  
sebab yang kedua, sebab kami suke tengok ragam orang..kalau pegi mall tu, macam2 ragam yang korang boleh tengok..dari yang kecik toek sampai la yang tua bangka..kadang2 tergelak sorang2 aku tengok gelagat diorang..

*********
tengah2 syok layan mata mengUSHA orang, tetibe sepasang telinga aku dikejutkan dengan suara budak menjerit sambil menangis..ke menangis sambil menjerit..hentam je la ape2 pun. yang pasti budak tu tengah menjerit dan menangis. aku pun pasang telinga la apa punca budak tu menangis..rupe2 nye ipad die dah habis bateri. tak boleh main game la jawabnye. tu yang menangis melolong bagai mintak dibelikan ipad baru.

geleng kepala je aku bila tengok situasi gitu. nak salah anak tak boleh jugak kan..sape suruh mak bapak die sogokkan anak diorang dengan mainan mahal cenggitu. teringat aku zaman bebudak dulu, mana ada mainan canggih lagu tu. paling hebat pun brick game je la..tu pun mak beli 1 je..kongsi la kami 8 beradik main gilir2..takde hal pun..

*********

dah alang2 cakap pasal mainan zaman dedulu, jom aku bercerite panjang pasal mainan aku time kecik2..zaman kanak2 la yang paling best ye dak..tak payah pikir keje, cari duit semua..yang tau balik sekolah, campak beg, tukar baju, gi isi perut, pastu terus sarung seliper jepun gi rumah kengkawan..tapi aku dulu tak gitu..balik sekolah rendah, kena mandi dulu..pastu baru makan, semayang, kena siapkan keje sekolah dulu..dah pukul 3 gitu kena pegi sekolah agama pulak..balik sekolah agama baru lah dapat main..kalau cuti pun gitu la..pkul 5.30 baru dapat keluar main..sape keluar awal siap lah balik nanti mak dah tunggu depan pintu dengan ranting bunga raya. selalu memang aku la yang akan kena sebat haha..tapi kalau main tepi2 rumah je takpe, mak tak marah hihi..

ok, mukadimah panjang bebeno..dulu2 aku suke main rounders. lebih kurang besbol la care nye..pukul bola, pastu lari sebelum pihak lawan dapat tangkap bola tu..lebih kurang gitu la..tapi style kampung la..lagi rare bebudak sekarang kate haha..kayu pemukul die kitorang kutip kayu kat tempat sampah je..agak2 tahan lasak, boleh pukul bola on je..bola pulak kitorang buat dari beg2 plastik..dalam die isikan dengan gumpalan kertas, luar die balut kemas2 dengan beg plastik..dah jadi bola..tak payah keluar duit pun dah dapat main mainan yang best..

lebih kurang gini la..tapi kami main kat laman rumah je la..

*********

lagi, aku suke main congkak atas tanah..selalunya dengan adik beradik sendiri la..congkak rare jugak namenye..sebab ape??lubang congkak tu kami korek sendiri kat tanah..selalu abang2 aku la yang rajin mengorek..lepas tu, kami pegi kutip buah getah jadikan sebagai buah congkak..aku ingat lagi, port kami main congkak biasa nya bawah pokok pelam..bukan apa, pokok tu rendang..so,takdelah kami kepanasan kalau main time tengah2 hari bute..dah lepas main, tutup dengan plastik..takut ayam ingat tu jamban die pulak..kang sesuke hati die membuang kat situ..tapi yang leceh kalau time hujan lah..hujan renyai takpe, no hal..kalau hujan lebat, siaplah esok kena korek lubang baru..sebab ape??sebab lubang dah terkambus lah haha

gini la ghope congkak atas tanah tu..korang pun pernah main kan..

*********

ok lah, dah penat menaip..perut dah lapo..jom mentekedarah dulu hihi

p/s : semua gambar ihsan dari google. TQ (^^,)

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...