Jumaat, 9 Mei 2014

Istimewanya Seorang IBU

Assalamualaikum..




YEAYYYY...dah masuk bulan Mei. dalam menghitung hari nak jadi binik orang, aku still tak lupa HARI IBU hokeyy. macam yang korang sedia maklum atau bagi yang tak tahu, hari ibu disambut pada setiap hari Ahad minggu kedua pada bulan Mei. maknanya, tahun ni hari ibujatuh pada 11 Mei 2014. mesti korang dah plan nak celebrate kat mana, nak bagi hadiah apa, macam-macam lagi la kan. aku dengan kakak aku pun ada la plan nak buat makan-makan family. dok pikir nak buat menu apa yang special sikit. nak meraikan emak sendiri kan hihihi

ada setengah orang kata,


 "hari ibu ni patut sambut hari-hari, bukan sehari je". 

 "yang korang beria sambut hari ibu ni kenapa?? hari-hari lain ibu ni tak special ke??"

"aku tak sambut pun hari ibu sebab bagi aku hari-hari adalah hari ibu"


tak kisah la apa pun pandangan korang. memang TAK WAJIB sambut hari ibu. memang korang rasa mak korang TAK KISAH pun kalau korang tak sambut hari ibu. tapi bagi kami adik beradik, tiap-tiap tahun memang kami akan sambut hari ibu. sebagai tanda ingatan, kasih sayang, penghargaan kami buat emak. walaupun sekadar ucapan, tu pon dah boleh buat diorang gembira tau. memang everyday is mother's day tapi hari ibu lagi special sebab seluruh dunia pun meraikannya.

masa kecik-kecik dulu, aku selalu buatkan kad untuk emak aku bila time hari ibu. yela, dulu mana ada duit nak beli hadiah-hadiah ni kan. duit belanja sekolah pun tak sempat nak simpan. beli nasik lemak, air segelas, buah sepotong, dah abes duit belanja -_-"  yang aku mampu, beli selai kertas lukisan. balik rumah, tak sempat bukak baju, tak sempat makan tengah hari, aku masuk billik. menerap (meniarap) atas lantai. teringin nak buat kad cantik-cantik, yang kretip-kretip. tapi aku terpaksa terima hakikat yang tangan aku ni memang tak berseni. last-last, lipat je dua lukisan tu. lukis gambar kek, lukis gambar pompuan pakai tudung (konon-konon tu mak la hihihi), lepas tu tulislah ayat budak sekolah hahaha.. walaupun kad aku tu layak masuk tong sampah je, mak aku tetap senyum, tetap ucap terima kasih bila aku bagi. bangga kemain tau hihi ^__^

betapa istimewanya ibu dalam hidup kita kan. dah besar-besar ni pun, kalau sakit tetap nak ibu jugak kan. walau seumur hidup kita berbakti kat ibu, tetap takkan dapat balas jasa diorang melahirkan kita, menyusukan kita, menjaga kita bagai menatang minyak yang penuh, bagi didikan dan pelajaran.

bagi sesapa yang masih ada ibu, hargailah sementara diorang masih ada. jangan sakitkan hati diorang, jangan biarkan diorang terluka dengan setiap perbuatan atau kata-kata kita. sekarang masa untuk kita berbakti kepada diorang. jangan masa diorang dah takda baru kita nak menyesal sebab tak pernah pedulikan sakit pening diorang, tak pernah ambik tahu makan minum diorang, tak pernah ambik berat soal hati dan perasaan diorang. 

untuk semua wanita yang bergelar ibu/ emak/ bonda/ ummi/ mama/ mummy , saya ucapkan SELAMAT HARI IBU. kalian sangat berharga buat kami. doa restu kalian amat kami harapkan sepanjang hidup kami.

luv u so much emak.
takde sape dapat ganti tempat emak..
emak de best ^__^




Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...