Khamis, 22 Mei 2014

Trauma Berpanjangan

Assalamualaikum..

haiii, setelah sekian lama akhirnya aku munculkan diri jugak hihi..azam untuk mengupdate blog setiap hari tak berkesampaian lagi. harap-harap lepas ni tak culas dah ^__^




aku rasa sebagai seorang rakyat Malaysia, tipulah kalau korang tak kenal apa itu nasik lemak. jangan nak acah-acah mat / minah saleh sangat la..padahal makanan tu la yang selalu mengenyangkan perut korang waktu pagi. 

kalau time aku kecik-kecik dulu, selalu nasik lemak ni bungkus pakai surat khabar yang di alas dengan daun pisang. menambahkan lagi kesedapan nasik lemak tu. 2 3 bungkus sekali hadap pun tak sedar kan. 




sekarang, semua pakat duk bungkus pakai kertas coklat tu, kertas pebende tah orang panggil. yang tak tahan letak jugak daun pisang tu, tapi bukan sebagai alas nasik..letak sekadar alas sambal je(if u know what i mean). ada la dalam 2" x 2" je. tak pun guna polystyrene. langsung tak menampakkan ciri-ciri nasik lemak langsung. nak makan pun tak selera macam dulu-dulu kan.  







masa aku skolah-skolah dulu, waktu rehat je aku mesti akan cari nasik lemak. nasik je yang dapat mengenyangkan perut aku untuk jangka masa yang panjang. (tahan la sampai waktu balik skolah). kalau aku makan kuih ke, sosej/nugget ke, mee / bihun ke, tak sampai setengah jam mesti perut aku dah mintak di isi balik. 

lepas tu, entah macam mana, tukang masak kat kantin tu dah bertukar orang. aku harap makanan still sedap la macam tukang masak yang lama. tapi, apakan daya. kusangka panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengah hari..rasa dan struktur makanan totally different. more to negative. terbayang-bayang sambal nasik lemak yang berterabur bijik cili dia merata-rata, terasa-rasa ikan bilis dia yang hapak dan kacang goreng yang lemau macam tahun lepas punya stok, timun yang pahit kalah pegaga .....aaargghhhhh.....



sampai aku terfikir, cukup sebulan aku makan nasik lemak yang sambal macam mau membunuh tu, konfem aku kena kanser usus huhuhu. jauh kan pemikiran aku. disebabkan pengalaman makan nasik lemak yang sedemikian rupa, sampai sekarang kalau aku kalau beli nasik lemak, mesti aku cakap taknak sambal, taknak kacang, taknak timun. 

aku tau, mesti ada yang cakap apalah erti nasik lemak kalau takde semua tu. kadang-kadang ada yang tanya berkali-kali sambil buat muka pelik. mate kecik, dahi berkerut-kerut. mesti dalam hati die cakap "minah ni bukan melayu kot, tu pasai tak pandai makan nasik lemak". aku agak je la -__-"  .nak buat macam mana, bukan salah ibu mengandung aku kan. tapi, kalau nasik lemak home made memang aku tibai je semua tu sebab aku tau memang takde cacat celanya hihi ^__^

aku tau, korang pun mesti ada yang macam ni jugak kan. eleyy, taknak ngaku lettew haha =P


Jumpa lagi next entry..




Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...