Selasa, 15 April 2014

Ambil Yang Baik

Assalamualaikum..





Situasi di masjid....

A : Arghhhhhh!!!!!
B : Ko dah kenapa A??
A : Kasut aku hilang la beb.
B: Betul ke? Cer cari betul-betul dulu.
A : Takde la..Tinggal seliper buruk ni je..Adoiii..Dah la kasut baru tu..Baru 2-3 kali je aku pakai.
B : Aku rasa pencuri tu ikut saranan tok khatib masa khutbah tadi kot.
A : Maksud ko??
B : Ye la. Tadi kan tok kahtib kata "Maka ambillah yang baik-baik dan tinggalkan yang buruk"
A : Haa????


Okey, tu sekadar selingan je hihi.. Bukan itu yang aku maksudkan. Bukan..Bukan..dan bukannnn...
Yang aku maksudkan ialah apa-apa situasi yang berlaku kat korang, yang korang tengok, jangan ingat yang negatif saje. Yang positif nya korang buat-buat tak nampak, buat-buat tak tahu. Salah tu anak-anak sekalian. Kita belajar daripada situasi yang berlaku di sekeliling kita, dari pengalaman, tak kisahlah pengalaman sendiri, orang terdekat atau sapa-sapa saja di sekeliling kita.

Contoh 1 :

Korang ada sorang kawan. Dia ni sangatlah pemalas. Nak mandi malas, nak bangun pagi malas, hatta nak gosok gigi pun malas. TAPIii kawan korang ni baik hati, suka tolong orang, penyayang, hormat orang lain, boleh bertolak ansur dan banyak lagi la kebaikan dia. Korang asyik pandang yang buruk pasal kawan korang tu  sampai terlepas pandang nilai positif dalam diri dia. So, korang tolak tepi kekurangan dia tu. Yang perlu korang contohi ialah sifat mahmudah yang ada dalam diri dia. 


Contoh 2 : 

 Korang selalu tengok drama-drama kt tv kan. Tak kisahlah drama melayu ke, cina ke, india ke. Mesti korang pernah terpikir, asyik-asyik cerita cinta, cerita rempit, cerita hantu, cerita kongsi gelap. Macam dah takda idea lain la. Buat cerita macam ni lagi  la mendorong budak-budak la ni buat lagu tu. Memang selalu cerita drama sepesen je TAPIii korang pernah terfikir tak pengajaran yang tersirat di sebalik cerita-cerita tu. Banyak nilai-nilai murni yang boleh korang ambik sebagai tauladan, sebagai sempadan, sebagai panduan dalam kehidupan seharian ni.

Sebenarnya banyak lagi contoh-contoh yang ada. Sama ada melalui pengalaman sendiri atau orang lain, yang korang tengok sendiri, dari mulut ke mulut (maknanya ada yang bercerita kat korang la) atau hasil dari korang membaca. 

Korang kena ingat, setiap yang berlaku pasti ada pro dan kontra nya. Terpulang kat diri sendiri nak ambik yang mana, nak ikut yang mana. Tepuk perut dada tanya apa kata hati :)


Jumpa lagi next entry..

2 ulasan :

  1. hahaha.. lawak yang selipar tu.. ngengeh

    BalasPadam
    Balasan
    1. hihi kan..naseb la klu g msjid xprnah hilang lg sliper..klu x kaki ayam la balik T__T

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...