Jumaat, 11 April 2014

Resipi : Kek Cawan Pisang Easy

Assalamualaikum..




Sape suka makan pisang?? Geng aku lah tu. Aku cukup suka makan pisang, tak kira lah yang dimasak atau tak. Cakap je, cekodok pisang, pengat pisang, lepat pisang, pisang goreng, semua aku suka. Tak ketinggalan kek pisang. 











Disebabkan aku ni seorang gadis yang bekerja, so masa untuk aku berada kat dapur sangat lah terhad. Ciss, alasan semata-mata. Kalau mak aku baca konfem dia kata "Eleh, kalau dok depan tv mengadap cerita CSI ke, Law & Order ke ada pulak masa kan" Okey, mak menang. Memang mak amat memahami hihi..

Oleh sebab alasan yang tak boleh diterima tu, aku pon dengan rajinnya mengGoogle resepi untuk buat kek pisang tanpa memerlukan tenaga dan masa yang banyak. Aku tertarik dengan resepi Kak Rosmah Aziz ni. Aku bagi nama resepi ni Kek Cawan Pisang Easy. Feeling omputih sikit haha..Tersangat mudah. Lagi mudah dari ABC.

Apa yang korang perlukan ialah :

1 cawan gula
1 cawan minyak masak
2 cawan tepung gandum
2 sudu teh soda bikarbonat
3 biji telur
10 bijik pisang emas 

Ok, jom belajar cara-cara yang mudah ni :

1. Masukkan semua bahan dalam blender.
2. Pastikan semua bahan di blend rata.
3. Dah siap, masukkan dalam paper cup.
4. Kukus lebih kurang 10-15 minit.


Gila kentang punya senang resepi ni kan. Budak tak cukup umur pon boleh buat. Malu lah kalau korang-korang yang pangkat kakak-kakak comel ni tak nak try kan. Nak lagi sedap, korang boleh letak cip coklat. Dah lepas langkah no 3 tu, korang tabur je coklat cip sebelum kukus. Mabeless sungguh rasanya.



Yang ni, aku ambik dari fb Kak Rosmah Aziz


Yang ni, kek pisang cip coklat yang dibakar. Aku curi ambik dari blog Mrs Sunnies Home.


Resepi ringkas pon boleh hasilkan makanan selazat ni. Jangan lupa try ok.  


Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...