Selasa, 22 April 2014

Macam Daki Je

Assalamualaikum..



Daki kat leher??? BUKANNN LAHHH



Daki kat tangan ke?? PUNN BUKANNN


Dah tu daki apa cik minah oii.. -_-

Wehh korang, aku bukan nak cakap pasal daki-daki kat badan tu ha..Pengotoq betul korang haha..Padahal tajuk aku yang mengundang korang pikir gitu kan pfftt...Tapi bagus lah, tu tandanya sel-sel otak korang sedang berhubung hihihi

Yang aku maksudkan ialah insan-insan yang tiada pertalian darah dengan korang tapi korang sayang sangat-sangat. Contohnya macam kawan-kawan, pakwe / makwe korang, adik / kakak / abang angkat korang dan yang sewaktu dengannya lah. 

Ehh, apasal nak samakan diorang dengan daki pulak?? Diorang tu pengotoq ke?? Diorang tu hitam macam daki ke?? Diorang tu degil macam kotoran degil ke?? Diorang tu bla bla bla ke??? Mesti korang tertanya-tanya kenapa aku cakap diorang macam daki je.

Okey, sebelum tu aku nak berkongsi cerita dengan korang pasal remaja-remaja zaman sekarang. Bukan semua tau tapi adalah sikit-sikit yang buat lagu ni. Yang lebih pentingkan orang luar dari keluarga sendiri. Yang lebih sayangkan orang luar dari keluarga sendiri. Yang lebih utamakan orang luar dari keluarga sendiri. Yang jenis dengar cakap kawan / pakwe / makwe. Mak abah bagi nasihat pun tak nak dengar. Cakap kawan lagi penting. Sampai sanggup lari dari rumah, sanggup pukul ahli keluarga, sanggup meninggi suara dengan mak abah. 




Dah jadi apa-apa kat diri sendiri baru teringat mak abah, baru teringat abang kakak. 




Aku nak tanya, sapa yang dok bertarung nyawa lahirkan korang?? Sapa yang bersusah payah mencari sesuap nasik untuk korang?? Sapa yang berjaga siang malam kalau korang sakit?? Sapa yang sanggup protect korang kalau ada yang buli / kacau korang?? Dah semestinya mak, abah dan ahli keluarga korang je yang sanggup kan. Korang tak kesian ke kat mak abah yang dah tua tu, yang selama ni bersusah payah untuk kesenangan korang.

Baik lelaki atau perempuan, sayangilah diri korang sendiri. Jaga nama baik, maruah keluarga dan diri sendiri. Orang luar tu semua umpama daki kat kulit je. Sekali sental dah hilang. Takkan kekal lama. Takkan ada dengan korang waktu susah atau senang. Tapi keluarga tu darah daging korang sendiri. Korang tak boleh nak buang pon. 

Aku tak kata semua macam tu. Ada yang ikhlas berkawan dengan kita. Ada yang membawa kebaikan kat kita. Ada yang menjauhkan kita dari terus buat kesalahan / dosa. Yang penting, pandai memilih kawan. Dan jangan sesekali lebihkan orang luar dari keluarga sendiri okey..


Jumpa lagi next entry..


4 ulasan :

  1. btol tu.. buruk2 kita, cantik molek pada pandangan ibu ayah. kwn ni bukan nk ckp, walau baik skali mana pun,bila kita dlm kesusahan yg amat, diorg xkan ada pun.kalau ada pun x smua yg sanggup. sayanglah family lebih dri org luar.. :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. betol3x..jahat mcm mane pun kita sblum ni, mak abah still dpt trima..syg ketat2x

      Padam
  2. sedih tngok senario ni dalam kalangan masyarakat kita.. melayu n islam pulak tu. smoga kita dijauhkan daripada perkara2 macam ni. kadang2 bila syaitan kuasai diri.. memang dah tak pikir apa.. duniawi -.-
    hehe.. ingatkan cakap pasal daki.. baru nk ambik besen..muntah pelangi.hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aminn..mintak d jauhkn dr semua tu..hihi tngok gmbr mmg loya..pnuh sebesen muntah

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...