Rabu, 2 April 2014

Panduan B2B : Prosedur Perkahwinan

Assalamualaikum

AMARAN : ENTRY PANJANG BEBENO :P

Belum apa-apa nak bagi amaran siap-siap. Entry ni tersangatlah panjang hihi =D .Hari ni aku nak share dengan b2b kat luar sana. 1st time nak urus benda-benda ni mesti korang blur sikit kan. Geng aku la tu haha =D

Mesti dok tanya nak buat apa dulu, benda apa yang kena sedia, dah siap semua nak hantar kat sapa, nak suruh sapa sign dan bermacam-macam lagi la soalan dalam kelapa kepala korang yang tak terluah kan.

Haa, meh aku nak beritahu korang. Lepas ni tak payah la nak susah-susahkan mak bapak yang dah tua tu. Sendiri boleh settle maa hihi (baca dengan intonasi dan gaya cakap amoi-amoi dan apek-apek =P)


1st sekali, korang kena pergi kursus pra perkahwinan. Hari tu, aku dengan En Tunang mintak dekat Pusat Kursus TTDI tapi last minute diorang campak kitorang dekat Pusat Kursus WANIS. Walaupun agak tak selesa sebab dah terlebih muatan (sebab ramai jugak kes kena campak macam kitorang), pasrah je lah kan. Malas aku nak taip panjang-panjang pasal ejen tak bertanggungjawab tu. Bayaran untuk kursus RM80/seorang. Dengar cerita bayaran kursus dah naik. Kalau korang tau, bagi info kat aku ek =)


Ramai artis yang pernah datang berkursus kat WANIS ni.

Lepas tu, bila-bila korang free pergi buat HIV test. Untuk pengetahuan korang, test ni valid 6 bulan je tau. Buat kat klinik kesihatan (KK) yang berdekatan. Sesetengah KK kena buat temujanji dulu. Aku hari tu pergi kat KK Jinjang . Yang ni tak payah buat temujanji. Datang je, ambik borang, daftar, buat test, ambik result. SELESAI. Nak tau no telefon KK kat tempat korang,  klik je kat sini .


Aku tak tahu apa fungsi diorang bagi no giliran tu.
Panggil ikut nama, bukan ikut no pon. Serius tak faham huhu


Yang ni jangan lupa ok. Surat akuan bujang. Kalau majikan korang tu beragama Islam, boleh mintak dari diorang je. Kalau tak, korang buat satu surat , pergi suruh Ketua Kampung sign. Ikut format surat rasmi k. 
Nak tengok contoh?? meh usha kat sini

Sekarang, nak cerita pasal borang permohonan kebenaran berkahwin pulak. Untuk yang lelaki, korang kena isi Borang 2A. Dan bagi pompuan pulak, korang kena isi Borang 2C & Borang 2D. Korang daftar masuk kat sini. Isi, semak, hantar dan cetak. Untuk yang perempuan, korang jangan gelabah ayam pulak bila dah login tak de pulak borang 2D kan. Korang kena setelkan borang 2C dulu. Nanti baru borang 2D muncul hihi =D


Korang boleh klik button hijau tu je. So, nak tak nak kena
daftar atas no ic korang dan tunang korang ye.

Senarai semak permohonan nikah lelaki klik sini
Senarai semak permohonan nikah perempuan klik sini 

Ok, dah lengkapkan borang dan lampirkan dokumen yang diperlukan, korang kena dapatkan pengesahan daripada Penolong Pendaftar Nikah (PPN). Yang lelaki, bawak bersama 2 orang saksi. Yang perempuan pulak, bawak 2 orang saksi bersama wali. Lepas je dapat pengesahan daripada PPN, korang kena dapatkan kebenaran berkahwin daripada JAIS / PAID.


Lepas da settle semua ni, korang boleh la nak menggedik untuk berasa berdebar-debar menunggu masa untuk diijab kabulkan. YEEHAAAA....Eh,aku pun tengah counting days ni. Ok,start cuak balik haha =D


 PERINGATAN : Kalau pasangan yang berlainan daerah, selesaikan pihak lelaki punya dulu. Lepas dapatkan pegesahan daripada PPN dan kebenaran berkahwin dari JAIS / PAID, serahkan borang korang dekat cik tunang untuk dia submit bersama-sama borang dia. Kalau pasangan dari daerah yang sama, boleh hantar sama-sama.


Aku rasa ni je la kot prosedur dia. Kalau ada tambahan lain, nanti aku inform kan ok. Harap sedikit sebanyak membantu korang la walaupun ayat aku tonggang terbalik, terbalik tonggang >_<"

Jumpa lagi next entry...







Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...