Selasa, 21 Oktober 2014

Resepi Ringkas : Masak Lemak Cili Padi Ayam

Assalamualaikum...
Hai peeps..

hidup berumahtangga ni amatlah mencabar bagi aku..sebab apa?? salah satunya kena memasak untuk en suami la..aku ni dahlah tak pandai nak memasak sangat..di tambah pulak aku ni bekerja, lagilah masa yang ada tu terhad kan..so, untuk menjimatkan masa dan tenaga, aku selalu masak yang simple2 je..tapi tetap sedap (cehhh, puji diri sendiri haha)

untuk korang2 yang baru nak belajar masak tu, rajin2 la jenguk blog aku ni tau..sebab aku akan selalu update resepi yang simple sesimple2 nye untuk korang try..tak caye, try dulu la haha :D



bahan-bahan :
* bawang merah - di tumbuk 
 * cili padi - di tumbuk
serai - diketuk
santan kotak
serbuk kunyit
perasa
ayam - direbus separuh masak
 minyak - cukup2 untuk menumis


cara-cara:
1. panaskan minyak. tumis bahan bertanda (*).
2. dah bau wangi, masukkan serai. kacau2 jap.
3. masukkan ayam. kacau lagi.
4. masukkan santan, serbuk kunyit dan perasa. kacau sekali sekala.
(pastikan api perlahan, kalau tak nanti pecah minyak)

** ayam di rebus dulu supaya jimat masa memasak.

** kalau nak, boleh tambah kentang ke, sayur2 yang korang suke ke. suke hati hihi.

** gambar ni aku google je sebab aku amatlah malas nak ambik gambar sendiri :D

** boleh tukar bahan utama tu dengan ikan, udang, perut, kulit lembu, sotong, ketam, siput sedut, telur ayam / ikan, cendawan sisir, lala, pucuk ubi, pucuk paku pakis ke macam2 lagi la ikut suke hati korang jugak..








Selamat Mencuba !!

1 ulasan :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...