Selasa, 28 Oktober 2014

Woman Vs Man

Assalamualaikum..
hai peeps..



setiap orang dikurniakan kelebihan dan kekurangan dalam diri masing2..terpulang kat diri sendiri macam mana nak gunakan kelebihan yang ada disamping menerima kekurangan tersebut seadanya..tapi kali ni aku nak story pasal woman vs man..dah nama pun laki pompuan kan, mana nak sama perangai nya..moh kita layan..

1. banyak cakap
aku baru perasan yang perempuan ni kalau bercakap susah nak stop..kalau dulu2 dikelilingi dengan kawan2 perempuan mana nak perasan kan sebab semua nya macam tu..tak kisah hal sekecik apa pun, mesti nak bercerita sesama sendiri..dari hal yang sekecik toek tu, bila disambung2 masuk terus ke topik lain, dan akan bersambung dengan topik lain..dan begitu la seterusnya..dah gitu, memang takde penghujung la kan..

aku teringat zaman study dulu..aku ada seorang kawan baik merangkap classmate, housemate & roomate aku..walaupun 24jam aku memang dengan dia, tapi tiap2 masa ada je benda yamg kami borakkan..sampai masa nak tido pun, mata dah terpejam tapi mulut still pokpekpokpek sampai salah sorang tertidur sendiri..

dulu aku ingat perkara tu biasa je..tapi sejak dah kawin ni...

aku : pokpekpokpek bla bla bla......(semangat dok bercerita dari ruang tamu sampai la ke bilik tidur)
hubby : sayang, nak tidur ke nak bercakap lagi ni..
aku : gulp...(terus senyap & pejam mata)

2. daya ingatan yang baik
bab ni, konfem perempuan la yang juara kan..memang tak dinafikan lagi..cer tanya bila 1st time jumpa, jumpa kat mana, pakai baju apa, berapa kali dating dalam sebulan, wayang pertama yang tengok sama2 bahkan perkara yang dah bertahun2 terjadi pun konfem makwe2 masih ingat lagi dengan jaya nya..

try pulak tanya pakwe2, bukan takat yang dah bertahun2 tu dia lupakan, apa yang jadi minggu lepas pun dia boleh lupa..yang lagi haru, baru semalam buat pun berjam2 dia fikir sebelum jawab..haha apa ke teruk beno kan.. 

tapi, bila nak cari barang....

aku : kat mana saya letak anak tudung ni ha??
hubby : ce cari kat meja tepi almari tu..selalu sayang letak kat situ..
aku : aah, dah jumpa..lupa selalu letak situ hihi

tak pun, benda penting yang kena bawak pergi ofis...

hubby : sayang ada bawak tak envelope yang sayang cakap nak bawak semalam..
aku : alaaa..ada dalam bilik..nasib b ingatkan..
hubby : jangan lupa jam dengan cincin kat meja solek..lepas tu ubat sekali..
aku : okey -_-

3. tahap sensitiviti yang tinggi
ni pun masih perempuan yang jadi juara..selalunya perempuan akan lebih sensitif akan keadaan pasangan masing2..kalau ada apa2 yang tak kena dengan pasangan dia, cepat je perempuan akan dapat tau..kalau pasangan dia ada masalah, cepat je perempuan dapat tangkap..kalau pasangan dia ada sorokkan something pun, cepat je perempuan dapat hidu..so, beware ye kaum adam.. kami para isteri ni dikurniakan 6th sense yang sangat hebat tau hihi..

aku : b ada masalah ke?
hubby : eh, takde lah..kenape??
aku : kalau takde pape, kenapa muka macam tu??
hubby : macam apa?? macam biasa la ni kan?
aku : cakap la..b nape...
hubby : hmm tadi kan bla bla bla (start cite problem dia)

tapi, lelaki pandai jugak alih topik supaya kita tak terus tanya kat dia..macam ni la..

aku : b ada masalah ke?
hubby : eh, takde lah..kenape??
aku : kalau takde pape, kenapa muka macam tu??
hubby : cakap la muka b dah bertambah hensem dari dulu..nak puji b cakap je la..malu2 pulak..
aku : eh eh, perasan je..sape kate b hensem..

tengokkk, topik dah beralih serta merta kan..bijakkk hihi..

walau apa pun, setiap pasangan diciptakn berbeza watak dan kelebihan untuk saling melengkapi antara satu sama lain..jangan la korang mengharap pasangan korang 100% perfect sebab diri kita sendiri pun tak perfect cenggitu kan..bertolak ansur tu penting untuk keharmonian rumah tangga..jangan asyik mengeluh atau mengharap pasangan jadi macam yang korang inginkan..kang pasangan korang lari tinggal korang baru melopong tak sudah..yang mana kurang tu, perlahan2 akan dapt dibaiki..bagi masa untuk sama2 perbaiki diri ke arah kebaikan..sayangi rumah tangga masing2 hokeyyy..


Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...